Članci

emSCM - Nabavka (Supply Chain Management)
emSCM modul svojim funkcionalnostima obezbeđuje efikasno upravljanje procesom nabavke materijalnih resursa i usluga neophodnih za odvijanje procesa proizvodnje, prodaje i pružanja usluga.
Izdavajamo sledeće aktivnosti:
- Planiranje potreba
- Ugovaranje nabavke
- Naručivanje
- Skladištenje
- Rešavanje neusaglašenosti u procesu nabavke
- Ocenjivanje i praćenje isporučilaca
Planiranje potreba
Ova aktivnost podrazumeva kreiranje godišnjih i mesečnih planova nabavke, potom ispostavljenje zahteva za nabavku čija osnova može biti: trenutna potreba nastala na osnovu minimalnih stanja količina u magacinu, ugovorenih poslova ili planova proizvodnje.
Zahtevi nastaju u svim procesima u preduzeću i zavisno od modela pri implementaciji stižu u službu nabavke direkno ili preko nadređenog rukovodioca sektora.
Dokumenta koja nastaju u ovoj aktivnosti su:
- Godišnji plan nabavke
- Dinamički plan nabavke
- Zahtev za nabavku repromaterjala i usluga
- Evidencija zahteva za nabavku
Ugovaranje nabavke
Analizom tržišta prikuplja se spisak potencijalnih isporučioca ili se oni nalaze u bazi odobrenih isporučilaca. Isporučiocima (dobavljačima) se prosledjuje Zahtev za davanje ponude. Uz zahtev moguće je arhivirati i voditi kompletnu korespodenciju ukoliko sam proces odabira iziskuje aktivnosti prezentacija, posetuisporucioču itd. Prikupljene ponude se arhiviraju i vrši se njihovo bodovanje prema kriterijumima koji su definisani u samom zahtevu za ponudu. Ukoliko je izborponude od isporučioca koji je zadovoljio kriterijume, kreira se Ugovor, a Isporučilac se evidentira u Evidenciju odobrenih isporučioca i atributira sa parametrima rangiranja.
Za Isporučioce koji su u rangu Odobreni, ubuduće se ne mora prolaziti aktivnost ugovaranja, već se pristupa direkno aktivnosti Nabavka, što podrazumeva slanjeNarudžbenice isporučiocu.
Dokumenta koja nastaju u ovoj aktivnosti su:
- Zahtev za ponudu
- Ponuda
- Evidencija ponuda isporučioca
- Zapisnik o izboru isporučioca
- Evidencija odobrenih isporučioca
- Ugovor sa isporučiocem
- Cenovnici isporičioca
Naručivanje
Na osnovu već ugovorenih uslova nabavke isporučiocima se šalje dokument Narudžbenica isporučiocu. Od isporučioca se očekuje potvrda narudžbenice u smislu potvrde zahtevanih termina isporuke i količina tzv. partija isporuke, kao i ugovorenih komercijalnih uslova nabavke. Veoma često umesto Potvrdenarudžbenice stiže Predračun.
Po potvrđenoj narudžbenici, može se smatrati da će željeni repromaterijal na ugovoreni rok isporuke biti u skladištu, pa je moguće dalje izvršiti njegovu rezervaciju za potrebe drugih procesa kao što su Trebovanja ili Nalog za isporuku. Takodje, moguće je planirati preuzimanje količina ukoliko je sopstveni prevoz i povezati podatke sa Planom preuzimanja.
Dokumenta koja nastaju u ovoj aktivnosti su:
- Narudžbenica isporučiocu
- Evidencija Narudžbenica sa planom pristizanja
- Predračun (Ulazna faktura)
Skladištenje repromaterjala
Služba nabavke planira i izdaje Nalog za prijem materjala a na osnovu potvrđenih narudžbenica. U sistemu, to je Zapisnik o prijemu koji ima status "u planu". Ovim dokumentom iniciramo proces prijema i skladištenja, kao i kvalitativne i količinske kontrole. Ova aktivnost je detaljnije opisana kroz emMAT modul.
Potencijalno, ovde se arhivira Otpremnica – račun isporučioca. I kasnije se kroz emACC modul pravi Materijalna kalkulacija i vrši Finansijsko knjiženje.
Dokumenta koja nastaju u ovoj aktivnosti su :
- Knjiga ulaza
- Zapisnik o prijemu
- Račun – otpremiica isporučioca
- Evidencija nepristiglih količina.
Neusaglašenost nabavke
Neusaglašenosti koje nastaju prilikom Nabavke su:
- Količinska (kvantitativna)
- Kvalitativna
- Finasijska
Neusagllašenosti se evidentiraju i obaveštavaju se ostali učesnici procesa uključivanjem preispitivanja. Na ovaj način se sprečava nepravilno evidentiranje ili pakknjiženje materijalnog stanja.
Dokumenta koja nastaju u ovoj aktivnosti su :
- Zapisnik o neusaglašenosti
- Dopisi isporučiocima
- Knjižno razduženje
Osenjivanje isporučioca
Definisanjem u sistemu kriterijuma za ocenivanje sa vrednostima istih, sistem vrši ocenivanje svakog prijema. Osnovni kriterijumi su rokovi isporuka, kvalitet i kvantitet isporuke, sa mogućnošću predefinisanja u implementaciji.
emSCM modul omogućava:
- detaljno planiranje nabavke
- terminiranje nabavke preko automatskih upita u bazi.
- Mogućnost rezervacije resursa koji su u nabavci i automatsko povezivanje rezervacija pri prijemu.
- smanjenje zaliha u sopstvenim skladištima.
- planiranje resursa za prihvat repromaterjala
- jednostavnu razmenu podataka sa računovodstvom
- Obračun svih troškova nabavke u valutama dokumenta, ugovornoj i analitičkoj valuti.
Dobit od uvedenog emSCM modula:
- poboljšan kvaltet nabavljenog
- povećana tačnost rokova isporuke
- smanjenje troškova nabavke
- automatski prenos dokumenata kao i napomena po dokumentima čime se obezbeđuje da svim učesnicima u procesu budu dostupne informacije.